Ízületi problémákat okoznak frontok? Itt egy kis segítség.

Kurkuma és gyömbér, avagy titkos recept az ízületi bántalmak ellen?

Sajnos az ízületi fájdalmak egy intenzíven sportoló ember számára nem ismeretlenek. Előbb vagy utóbb a legtöbbünket utolérik, ez elkerülhetetlen. Ezek a fájdalmak sajnos makacsul ragaszkodnak hozzánk, pedig mi szívesen elengednénk őket, ugye? Nos, itt vagy egy természetes, hatásos gyógymód, ami már bizonyított!

Gyógyító fűszerek: kurkuma és gyömbér

Kurkuma, Gyömbér - Ezen szavak a legtöbb olvasónk számára valószínűleg csupán két távolkeleti-, egzotikus fűszer nevét jelenti pedig sokkal többet is tudnak annál, minthogy ételeinket ízesítsük vele.

Sajnos szeretett sportunk nem éppen arról híres hogy szemernyit is ízületbarát hírében álljon. A nagy izmokhoz nagy súlyok használata szükséges, ami viszont alaposan leterheli ízületeinket, és az idő múltával kinek hamarabb, kinek később, de testének valamelyik pontján szinte törvényszerűen fel fog lépni valamilyen fájdalom. Nagyon szerencsésnek érezheti magát az, akit sok-sok éves edzésmúlt után is elkerül bárminemű fájdalom, sérülés, gyulladás. Ha ilyen probléma adódik, akkor legtöbben különböző kenőcsökhöz, gyógyszerekhez nyúlunk, orvosokat keresünk fel, akik ilyen-olyan vizsgálatra küldenek bennünket, és az általuk felírt készítmények sokszor - azon túl hogy hatástalanok - többet ártanak az egészségünknek (gondolok itt többek között a szteroid tartalmú injekciókra, pirulákra), mint használnak.

Aki régóta van már a sportban tudja, hogy a legbölcsebb ilyenkor az edzéseket átmenetileg elhagyni, mivel a “No Pain, No Gain” mondás nem az ízületi fájdalmakra lett kitalálva. Ez nagyban elősegíti a regenerációt, de gyakran nem vezet eredményre, pláne nem elég gyorsan.

Az ízületvédő készítmények szintén sokat segíthetnek, egyre többen is alkalmazzák azokat, és szerencsére a paletta is mind szélesebb. A főbb összetevők, mint pl. Glükozamin, Chondrotin, MSM, Kollagén stb. mind hozzájárulhatnak a rehabilitációhoz, azonban azt is tudni kell, hogy ezen szereket meglehetősen nagy dózisban, és az ízületi porcok gyér vérellátottsága miatt aránylag hosszú távon (ez hónapokban mérendő) kell alkalmazni, hogy jelentős javulást érjünk el velük. Ráadásul a porcképződés folyamata a kor előrehaladtával nagy mértékben lelassul, a 30-35. életév felett leginkább már csak az állagmegóvás a maximum, amit remélhetünk tőlük.

A természet ereje azonban - mint oly sokszor - most is a segítségünkre lehet.

A kurkuma (Turmeric néven is gyakran találozhatsz vele) és a gyömbér fűszerek együttes alkalmazása olyan szinten okozhat javulást az ízületi problémákra, hogy az még engem is megdöbbentett.

A tavalyi versenyszezonom után egy gyulladási folyamat kezdődött el a testemben, mely sorra támadás alá vette az ízületeimet, lehetetlenné téve az edzéseket, sőt egy idő után már szinte a járást is. Nagy kínokat éltem át, sorra kerestem fel az orvosokat, természetgyógyászokat, de sem a terápiák, sem a “csodaszerek” nem segítettek jottányit sem. Két igencsak erős non-steroid gyulladáscsökkentő gyógyszer tudta csak elviselhetővé tenni az életemet, amikről tudtam, hogy tönkrevágják a bélflórát, kikészítik a gyomrot, ezért mihamarabb el akartam azokat hagyni. Azonban nem tudtam, mert amint ezt megtettem, rögtön visszatért a fájdalom és a gyulladás. Ekkor akadtam rá egy korábban a számítógépemre mentett angol nyelvű cikkre, mely a kurkuma gyulladáscsökkentő hatásáról szólt. Szívesen vetettem próba alá, mindig is a természet híve voltam a kemikáliák helyett. A változás hihetetlen volt a számomra, már három nappal később sokkal jobban lettem, és a gyógyszerek dózisának fokozatos csökkentésével, majd teljes elhagyásával sem tértek vissza a krónikus fájdalmak. Négy hónap teljes kihagyás után az edzőterembe is vissza tudtam térni, és ott pár héten belül teljes értékű munkát végezni.

A shop.builder oldalára számtalan kérdés érkezik a gyulladásokkal, ízületi gondokkal kapcsolatosan, ahol egyéneknek már javasoltam ezt a természeti kombót, és most elérkezett az idő, hogy ezen cikk keretében a nagy nyílvánosság előtt is megismertessem, a “titkos receptet” 🙂

Lássuk először a tényeket

A mozgásszervi panaszok csoportja az egyik leggyakoribb betegség hazánkban, amivel orvoshoz fordulnak az emberek. Ezek közül is kiemelkedik az ízületi gyulladás (csúnya orvosi zsargonnal élve Rheumatoid Arthritis), vagyis az egy- vagy több ízületre kiterjedő krónikus gyulladás. Kialakulásának oka orvosilag még tisztázatlan, de öröklött tényezők szerepét feltételezik a kutatók.

A Betegség lényege: A szervezet idült gyulladásos megbetegedése, mely elsősorban az ízületeket érinti. Az ízület belhártyája megvastagszik és akadályozza a normális működést. Az ízületi porc fokozatosan elpusztul, mivel a szervezet saját kötőszöveti elemeit idegen anyagként ismeri fel, s így az immunrendszerünket ellene fordítja, ellene gyulladásos reakcióval védekezik.

Nézzük a lehetséges alternatívákat, amiket a természet kínál

 

Kurkuma

Mindenképpen megilleti az első hely a sorban. A Távol Keleten, különösen Indiában már évezredek óta ismerik áldásos hatásait, s így az orvoslás egyik kulcs gyógymövénye. A jelenkori tanulmányok minden kétséget kizáróan bizonyították hatásosságát. A kurkuma alkalmazásával kezelt csoportokban szignifikánsan jobban mérséklődtek a gyulladás tünetei, mint bármely egyéb gyógyszert, terápiát alkalmazó kontrolcsoportnál. Kétséget kizáróan csökkent a gyulladás (a vérkép ezen mérőszámai alaposan javultak), az ízületi porc destruktivitása (rombolása) is leredukálódott, sokszor teljesen megszünt. Azt feltételezik, hogy a kurkuma képes blokkolni a gyulladási folyamatokat azáltal, hogy gátolja azon fehérjék termelődését, melyek a fájdalmat, önrombolást okozzák. Már több mint 700 génről bizonyosodott be, hogy a kurkuma képes jó irányban befolyásolni azokat, s ezáltal gátat vetni a gyulladásos folyamatok kialakulásáért leginkább felelős COX2 és a 5-LOX enzimek előállításának.

Itt jegyzem meg, hogy ennek a csodálatos növénynek még további számos áldásos hatása van, melyek közül kiemelkedik a rákmegelőző tulajdonsága, mivel gátolja a tumoros sejtek burjánzását, szaporodását a szervezetben, szintén akadályozza a sejtek rosszindulatúvá való elfajulását, illetve segít a szervezetnek a már mutálódott rákos sejtek elpustításában. Több Nyugat-európai természetgyógyász klinikán nagy sikerrel alkalmazzák a kurkumás kezelést rákos megbetegedések kezelésében nagy mennyiségű (20-25g/nap!!!) C-vitaminnal egyetemben. A sornak még nincs vége, hiszen májerősítő-, regeneráló hatása is számottevő, vírus-, baktérium-, gombaölő tulajdonsággal rendelkezik, sikerrel alkalmazzák Alzheimer kórba szenvedőknél, elősegíti az érelmeszesedés megelőzését, vérhígító, trombózis megelőző hatású.

 

Gyömbér

Szintén elsősorban a konyhából ismert fűszernövény, amit Ázsiában szintén régóta használnak orvoslásra. Emésztést elősegítő hatása aránylag közismert, de ezen túl étvágyserkentő, vérnyomáscsökkentő, vérhígító hatású, minimalizálja a Stroke kockázatát, hamar orvosolja a megfázás tüneteit. Ami azonban számunkra ebben a cikkben a legfontosabb, hogy szintén nagymértékben javítja a gyulladásos folyamatokat a szervezetben ráadásul egyben kiváló fájdalomcsillapító hatású.

Halolaj

Az Omega 3 zsírsavak áldásos hatásáról már sokkal többen hallotunk, azt azonban talán már kevesebben tudják, hogy meglévő problémák megoldására nagyobb dózis kell, mint a hivatalosan javasolt 1-2 halolaj kapszula naponta. A halolaj két aktív komponense az EPA és DHA, amiből egy átlagos kapszula 180, illetve 120mg-ot tartalmaz. Nos a tanulmányok szerint az igazán hatékony, amikor e két összetevőből összesen 2000mg-ot viszünk be napi szinten, ami 6-7 gélkapszulát jelent. Természetesen megelőző hatásra napi 3 kapszula is elegendő lehet. Megjegyzem, hogy egy bizonyos rákfajta (Krill) olajából nyert Omega 3 kivonat sokkal potensebbnek bizonyul a halból (többnyire lazac-ból) előállítottnak, s ebből fele ekkora dózis is elegendő lehet.

Lucerna 

Magyarországon az egyik leghasználatosabb gyógynövény amit ízületi problémákra használnak nem véletlenül. A lucernából készült porból teaként érdemes fogyasztani, azonban csak óvatosan kezdjük el alkalmazni, mivel egyeseknél allergiás tüneteket okozhat.

 

Ananász 

Bromelain nevű összetevője segít megemészteni a Fibrint, ami a különböző köszvénytípusok okozója lejet. A Bromelain egyébként nekünk testépítőknek is más jelentőséggel is bír, ugyanis gátolja a duzzanatok, izomfájdalmak kialakulását, illetve kiválóan elősegíti a fehérjék megemésztését a gyomrunkban, így a bevitt fehérjekészítmények jobban szívódnak fel.

Oregánó 

Ha azt hitted, hogy ez csak a pizzádat teszi ízletesebbé, akkor nagyon messze jársz a valóságtól, ugyanis ez a fűszer nagyon erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, megelőzi a szabad gyökök kialalkulását, amelyek száma a gyulladási folyamatokban mindig magasra szökik. Továbbá itt említek meg egy konyhai praktikát is a részetekre!
Mindannyiunk alapétkezéseinek egyik fő eleme a csirkemell. Ezt leggyakrabban sütés által készítjük el, grillezük. Nos a sütés folyamata olyan oxidatív változásokat idéznek elő a hús szerkezetében, ami sajnos melegágya az elfajult, rákos sejtek kialakulásának. Nos ezt radikálisan lehet oreganó, fokhagyma, rozmaring, szegfűszeg, fekete bors, pirospaprika fűszerekkel megelőzni. A kísérletek szerint, ha a csirkemellet (természetesen ez minden húsra ugyanígy igaz) a sütés előtt minimum 2 órahosszáig ezen fűszerekkel gazdagon kevert olajos pácban (persze só és egyéb ízesítők is lehetnek benne - azért a mesterséges adalkékokat tartalmazókkal csak óvatosan!) állni hagyjuk, akkor az elváltozott sejtek száma 70-80%-kal csökkent a sima, normál sütéshez képest.... Arról nem is beszélve hogy a pácolástól húsunk puhább és finomabb is lesz.

Zeller

A nyers és főtt zeller szintén hatásos növény a reumára, 25 gyulladáscsökkentő hatású összetevőt találtak benne a vizsgálatok. Nem véletlenül szerepelt már dédszüleink repertoárjában is.

Édesgyökér 

Mostanában sokat hallunk a sajtóban róla, mivel elhíresült, hogy fogyókúrákban milyen sikeresen alkalmazzák (Glabridin flavonoid tartalmának köszönhetően optimalizálja a zsírégetést, gátolja a zsírraktározást). Ezentúl azonban erőteljes gyulladácsökkentő is.

Fűzfa 

Salicin nevű anyagot tartalmaz, amely az aszprini gyógyszer gyógynövény megfelelője. A fűzfabarkából készült tea ugyanúgy hat, mint az Aszpirin: csökkenti a fájdalmat és a gyulladást.

A sort lehetne még tovább folytatni más igazoltan gyulladáscsökkentő gyógynövénnyel is (pl. Yucca, Chayenne bors, pirospaprika, mustármag, bazsalikom) azonban biztos vagyok benne, hogy akinek ízületi fájdalmai vannak, már az eddigieket elolvasva is kiszemeltek maguknak legalább egyet a felsorolt gyógynövények közül.

Cikkem végeztével pedig lássuk az általam alkalmazott, és nagyon bevált kombót, amit azóta már jónéhány ismerősöm kipróbált, és szintén eredményes volt.

A titkos recept

Három alappiléren nyugodott a kiegészítés:

  • Kurkuma
  • Gyömbér
  • Halolaj

Ezeket a következő módon alkalmaztam:

Reggel éhgyomorra 1 kávéskanál kurkumapor + 1/2 kávéskanál őrölt Gyömbér.

 

Mindkettőt lehetne teaként elkészítve is fogyasztani, de én egyszeri próbálkozás után (pedig én aztán nem vagyok finnyás fajta, szinte minden tápkieget simán betolok) ezt feladtam, mivel alig voltam képes a sárga kurkumaporból készült teának 2 deciliterjét meginni. Ezért én egy olyan megoldásra tértem át, ami lehet puritánul hangzik, de egyszerű és gyors: Egymás után be a szájba őket, és egy nagy korty előre kikészített pohár vízzel kissé szájban öblögetve gyorsan lenyelni, majd a maradék vizet utána, hogy az utóízt is lemossa. Természetesen nem lesz egy gasztronómiai élmény, de “Valamit, valamiért!” Én nem tettem, de ha valaki nagyon nem bír vele, próbálkozhat valamilyen gyümölcslével is, de az ne narancslé legyen, mert annak savas közege hajlamos közömbösíteni a hatást.

A nap két későbbi fő étkezése előtt (kora délután és este) ugyanezt ismételjük meg, tehát a összesen háromszor alkalmazzuk 24 óra leforgása alatt. Néhány napon belül megszokjuk a fura, kissé torokköszörülő ízt, amivel még gyorsabban megbarátkozunk, amikor a pozitív hatások is jelentkezni kezdenek.

A nap folyamán szintén 3 dózisra bontva 2000mg EPA/DHA-t fogyasztottam halolaj kapszulákból. Ez terméktől függően általában 7 kapszulát tesz ki, nézzétek majd meg az összetevőket, s a szerint módosítsátok majd. A kapszulák részemre való felosztása így nézett ki: Reggeli után 3 gélkapszula, ebéd után 2 gélkapszula, vacsora után további 2 gélkapszula. Mindegyik mellé 1000 IU D-vitamint fogyasztva.

Ennyi. Nem világmegváltó recept, de reménykedem benne, hogy másoknak is használni fog! Én azóta is használom mindhármat, igaz csak ciklizálva (3 hónap szedés - 1 hónap kihagyás), s lekopogom, de még most is elkerülnek az ízületi fájdalmak, amikor a testzsírszázalékom 5-6% körül van.

 

Szólj hozzá Te is! Itt megteheted: