Immunvédelem a téli alapozó időszakban

Immunvédelem a téli alapozó időszakban.

 

A téli hideg, szeles, csapadékos, fagyos környezet a legtöbb sportág esetében egybeesik az alapozó időszakkal, amikor az edzésmennyiségre, a kondíció fokozására helyeződik a hangsúly. Ebben az időszakban célszerű fokozott figyelmet szentelni az immunrendszer védelmének.

A legtöbb sportág – különösen az állóképességi sportok – felkészülési időszaka az ünnepek utáni téli hónapokra esik. Alapozáskor leginkább mennyiségi edzésterhelés történik az oxigénfelvevő képesség, vagyis a relatív aerob kapacitás fokozásának érdekében. Nem ritka a napi két hosszú tréning, pl. úszóknál reggel és este is 8-8 km leúszása, kajakozóknál reggel 4000m úszás, délután 10 km futás, majd erősítés következik heteken, hónapokon keresztül.

A téli zord körülmények, az uszodában, edzőteremben, valamint a szabadban mért nagy hőmérsékleti különbségek, a megváltozott környezeti feltételek (csúszós utak, felerősödő északi szél, zivatarok, hóesések) mind nehezítik az egyébként is nagy terhelésnek kitett szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét.

A szélsőséges környezeti feltételek és az alapozó tréningek külön-külön is meglehetősen nagy stressz terhelést váltanak ki, amelyek hatására a szervezet makro- és mikrotápanyag készlete gyorsabban kiürül, az immunvédelemben szereplő sejtek száma gyorsabban hanyatlik. Éppen ezért ilyenkor célszerű nagyobb gondot fordítani a megfelelő tápanyagellátásra, vitaminok bevitelére, az immunrendszer erősítésére szolgáló módszerek alkalmazására.

Létezik egy sport-élettani jelenség, amelyet „nyitott ablak tünetnek” nevez a szakirodalom. Jelentése utal arra, hogy a megnövekedett edzésterhelés hatására legyengült immunvédelem hatására elég kinyitni az ablakot és a hideg levegőt beengedni ahhoz, hogy a sportoló felső légúti fertőzést szerezzen. A jelenség sajnálatos módon igen gyakran fordul elő élsportolók körében.

Feltehetjük a kérdést, hogy mit kell tenni az immunvédelem megtartása érdekében? Nos, első és legfontosabb dolog a környezeti feltételekhez igazított ruházat, felszerelés viselése. Célszerű rögtön edzés, rövid levezetés, nyújtás után forró zuhanyt venni, majd alaposan átdörzsölni, megszárítani hajunkat, testünket. A folyadékpótlásról már az edzés alkalmával, majd azután folyamatosan gondoskodni kell.

Természetesen a változatos táplálkozásra is hangsúlyt kell fektetni. A téli hideg idő plusz az alapozó edzések energiafelhasználása megköveteli az arányaiban nagyobb mennyiségű zsír és fehérje bevitelét. Emellett azonban rendkívül lényeges szerep hárul a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek pótlására is. A hideg időszakban a hideg saláták helyett szervezetünk leginkább a meleg levesekre vágyik. Egy nagy tányér zöldségleves, majd egy negyed-fél adag grill csirke párolt rizzsel, uborkával, desszertnek egy meggyes piskóta vagy egy gyümölcssaláta fedezi az elhasznált makro- és mikronutriensek jelentős részét.

Az élsportoló szervezete „pengeélen táncol”. Vagyis sokszor elég egy kicsivel nagyobb stressz (pl. konfliktus) ahhoz, hogy az egyensúly felboruljon. Ennek megakadályozása érdekében érdemes étrend-kiegészítőket alkalmazni. A multivitaminok és az ú.n. adaptogének (pl. ginzeng) együttes alkalmazása jelentősen tudja támogatni az immunvédelmet. Az adaptogén vegyületek közös jellemzője, hogy minden sejtre hatnak és egyensúlyba hozzák azok működését. A ginzeng például felgyorsítja a szervezet hideggel, edzésterheléssel szembeni alkalmazkodó képességét, edzés után segíti a sejtek működésének helyreállítását, az immunvédekezést. Célszerű edzések előtt fél-egy órával szedni. Téli alapozó időszakban különös gondot kell fordítani a szervezet immunvédelmének biztosítására, amelyben lényeges szerepet játszik a megfelelő folyadék és tápanyagellátás, valamint a vitamindús táplálkozás.

Personal Gym, privát edzőterem amiben segítségedre lehet:

Budapest legfelszereltebb privát edzőterme

Kizárólag profi edzőtermi eszközpark

Teljes légkondicionálás

Kizárólag egy személyes edzések

Privát egyszemélyes zuhanyzási és öltözési lehetőség

Privát környezet, személyi edzővel

Személyi edző által személyre szabott edzéstervek

Személyi edző által személyre szabott étrendek

Személyi edző által személyre szabott kalóriabázis

Személyi edző maximális tudása

Személyi edző maximális motivációja

Személyi edző maximális elhivatottsága

Személyi edzővel súlyzós edzések

Személyi edzővel saját testsúlyos edzések

Személyi edzővel gépi edzések

Személyi edzővel TRX edzések

Személyi edzővel Kettlebell edzések

Személyi edzővel cardio edzések

Szólj hozzá Te is! Itt megteheted: