Testösszetétel elemzés

Testsúly és testkompozíció változás mérése heti rendszerességgel, a személyi edzés előtt.

Tudnunk kell, hogy egy testsúlyt csökkentő vagy tömeget növelő étrendet követve, még a megfelelő edzésprogram mellett sem változik a testünk súlya egyenletesen.

A testben bekövetkező változásokat is figyelemmel kell kísérjük, hogy biztosak lehessünk az étrend és program eredményességében.

A testösszetétel: "a csont, a zsír, a víz és az izom százalékos aránya az emberi szervezetben". Mindezek mérhetők és értékük mutatót adnak a belső egészségi állapotukról, majd az idő múlásával megfigyelhetők az edzés és/vagy étkezési programunk testünkre gyakorolt hatása is.

Íme az adatok, melyeket heti rendszerességgel figyelemmel kísérünk és a változásokat okostelefonunkra letöltött alkalmazáson követjük nyomon:

 

 Testzsír százalék

A zsír aránya az egész testsúlyhoz viszonyítva, a zsír tényleges súlya a szervezetben. Bár egészséges testzsírra szükségünk van, azonban a túl sok zsír hosszú távon károsítja egészségünket. A túlzott mértékű testzsír csökkentése, csökkenti bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát, mint például a magas vérnyomás, szívbetegségek, 2-es típusú cukorbetegség. A túl kevés testzsír csontritkuláshoz vezethet, rendszertelen menstruációt és esetleges meddőséget okozhat. Fontos nyomon kövessük és az egészséges értéken belül tartsuk testünk zsírarányát.

 

Zsigeri zsír - Viszceláris zsír

A zsigeri zsír, a mély hasi területeken helyezkedik el, körülveszi és megvédi a létfontosságú szerveket. Az viszont már egyáltalán nem mindegy, mekkora mennyiségben képeznek védőburkot. Ezek a típusú zsírok ugyanis jóval veszélyesebbek, mint a bőr alatti zsírpárnák. A zsigeri zsír hormonszerű anyagokat - például stresszhormont, gyulladási faktorokat - termel. Több ezer olyan molekula szabadul fel belőle, amelyek súlyos betegségeket okoznak. Fontos nyomon kövessük és az egészséges értéken belül tartsuk a zsigeri zsírok arányát.

 

Tiszta testtömeg

A mérés során meghatározott tiszta testtömeg súlya magába foglalja a vázizmokat, a simaizmokat, az ezen izmokban lévő vizet és a csontok súlyát.

Az edzések és a megfelelő étkezés hatására a tiszta testtömeg növekvő értéket mutat. Minél magasabb a tiszta testtömeg értéke, annál nagyobb az alapanyagcsere sebessége.

 

Test víztartalma

A testvíz mennyisége életkoronként, nemenként és testfelépítésenként változik. A test szövetei közül a zsírszövet tartalmazza a legkevesebb vizet, így túlsúlyosoknál a testvíz aránya általában alacsonyabb.

Testünk több mint fele vízből áll. A testünkben lévő víz szabályozza hőmérsékletünket és segít elszállítani az anyagcsere termékeket. Folyamatosan pótolnunk kell testünkben a vizet, mivel nem csak a vizelettel és verejtékezéssel de a légvétellel is veszítünk mennyiségéből. A naponta szükséges folyadék mennyisége személyenként változik. Az éghajlati viszonyok és a fizikai aktivitás mennyisége is befolyásolja. A hidratáltság segít a koncentrációt, emeli a sportteljesítményt és az általános jólétet.

Egészséges testvíz százalékos értéke:

Nő: 45%-60%
Férfi: 50%-65%

Milyen következményekkel jár, ha nem iszunk elegendő vizet?

-fáradtság, bőr problémák, légúti problémák, allergia, magas koleszterin szint, magas vérnyomás és pulzusszám, csökkent fizikai teljesítő képesség, testsúly növekedés, emésztési problémák.

 

Csonttömeg

 

Az érték a csont ásványi anyag tartalmát mutatja meg, mely rövid távon nem mutat jelentős változást, de az egészséges érték fenntartására különös figyelmet kell fordítsunk. A legjobbat akkor tesszük csontjainkkal, ha mindent megadunk szervezetünknek, amire szüksége van ahhoz, hogy végezze a dolgát, őrizze csontjaink ásványianyag-tartalmát. Ezért fontos a megfelelő, egészséges, vegyes étrend és az esetlegesen mégis hiányzó mikrotápanyagok időben és megfelelő módon történő pótlása.

A testmozgás hiánya kétségtelenül a csonttömeg fogyatkozásának egyik fő oka. Rendszeres testedzéssel tehetünk ellene.

 

Fizikai állapot

 

Izom és testzsír aránya szerinti testtípusba sorolás. Ahogy változik a fizikai aktivitásunk, úgy változik a testzsír és izom arány is. Mérések során, 9 testalkat típusba kapunk besorolást.

 

Metabolikus kor

 

Meghatározza, hogy jelenleg – az életkortól függetlenül – a test valójában hány éves ember testének felel meg. Ezt úgy számítjuk ki, hogy összehasonlítjuk az alapanyagcserét (BMR) a kronológiai korcsoport BMR-átlagával. Ha a metabolikus kor magasabb a tényleges életkornál, ez azt jelzi, hogy javítani kell az anyagcsere sebességét. A megnövekedett edzés egészséges izomszövetet hoz létre, ami növeli az anyagcsere sebességét.

 

Izomminőség

 

Az izom minőségét, állapotát mutatja, mely változik az idő múlásával. Izmaink kontraktilis és nem  kontraktilis elemekből állnak. A kontraktilis elem maga az izom, mely a munkát végzi. A nem kontraktilis elemek, a kötőszövetek és inak csoportja. Minél nagyobb arányú izmainkban a kontraktilis elemek jelenléte, annál jobb minőségű az izom.

 

 

Szólj hozzá Te is! Itt megteheted: